Her işletme türünde olduğu gibi yiyecek ve içecek işletmelerinde de tüketici istek ve ihtiyaçlarının belirlenerek planlanması gerekir. Pazarlama, karşılıklı amaçlara ulaşmayı sağlayacak değişimi yaratabilmek için mal, hizmet ve fikirlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, dağıtımı ve tutundurulması ile ilgili bir planlama ve hayata geçirme sürecidir. Pazarlama, müşteriler, alıcılar, paydaşlar ve toplumun tüm fertleri için değer değeri olan önerilerin geliştirilmesi, iletişimi, ulaştırılması ve değişimi için bir faaliyet ve bir süreçtir. Pazarlama tanımı, pazarlama yönetimi içinde yer alır. Pazar (market), arz ile talebin kesiştiği, başka bir deyişle, alıcı ve satıcının bir araya geldiği yerdir. Pazarın iki temel özelliği büyük ve heterojen olmasıdır. Yiyecek ve içecek işletmelerinin mal ve hizmetini satın alanlara gerçek müşteri, satın alma olasılığı olan bireylere ise potansiyel müşteri denir. Pazar, gerçek ve potansiyel müşterilerden oluşan bir birleşimdir. Müşteri grubunun pazarı ortaya çıkarması için: Ortak bir istek ve ihtiyacı paylaşmaları, bu istek ve ihtiyaç konusunda duyarlı olmaları, satın alma gücüne sahip olmaları ve satın alma gücünü harcama konusunda istekli ve aktif olmaları gerekmektedir.
Pazarlama karması elemanları, yiyecek ve içecek pazarlaması içinde kullanılır. Bunlar; ürün, tutundurma, fiyat ve dağıtımdır. Ürün, dokunulur ve dokunulmaz niteliklerinin oluşturulduğu bir bir bütünü temsil eder. Mal ise, bir dizi fiziksel ve kimyasal özelliğin kolaylıkla görülebilecek biçimde bir araya toplanıp, birleştirildiği bir madde diye açıklanır. Fiyat, işletmenin ürünü için tespit ettiği değerdir. Diğer bir deyişle, tüketicilerin bir ürünü elde etmek için ödemek zorunda oldukları para miktarıdır. Dağıtım, bir mal ve hizmetin üretildiği yerden tüketildiği yere götürmek için gerekli tüm faaliyetlerdir. Dağıtım kanalı, bir mal ve hizmetin üreticiden tüketiciye hareketinde izlediği yol olarak açıklanır. Tutundurma, bir işletmenin mal ya da hizmetinin satışını kolaylaştırmak amacıyla üretici ya da pazarlamacı işletmenin denetimi altında yürütülen, müşteriyi ikna etme çabasıdır. Bu, bilinçli, programlanmış ve eşgüdümlü faaliyetlerden oluşan bir iletişim bütünüdür.
Restoranlarda pazarlama, müşterilere çekici bir şekilde hizmetleri ve ürünleri tanıtmak için kullanılan stratejilerdir. Pazarlama faaliyetleri, müşteri çekme, sadakat oluşturma ve satışları artırma hedefindedir. Bir başka deyişle, restorana yeni müşteri getiren, gelenlerin tekrar gelmesini sağlayan yani hizmetin karşılığını getiren etkinlikler bütünüdür. Yeterli seviyede pazarlama yapılmaması halinde ortaya çıkarılabilecek güçlüklerden kaçınmak için yapılabilecek birçok etkinlik mevcuttur. Bunlardan bazıları şu şekildedir:
Marka standartlarınızı somut hale getirin. Bu işe işletme, amaç, vizyon, logo, metinler, çeşitli görseller, videolar ve işletme yönergeleri dahildir.
Hızla gelişen teknoloji, internet ve akıllı telefon kullanımını giderek yaygınlaştırdı. Bu durumda hem alışveriş hem de pazarlama yöntemleri de bu gelişmelere uygun şekilde güncellenmiştir. SMS pazarlaması, işletmelerin izin tabanlı veya tercihe dayalı olarak kısa ve harekete geçirici mesajlar ile birlikte hatırlatıcı ya da kuponlar vasıtasıyla yaptığı pazarlama yöntemidir. Bu yöntem kapsamında hazırlanan tüm metinler, en fazla 160 karakter içermelidir. SMS pazarlaması için yapılan çalışmalar etkin bir strateji ile yürütüldüğü takdirde mesajlar spam iletiye dönüşmeden pozitif sonuçlar verir. SMS pazarlaması hem mevcut hem de potansiyel müşteriler uygun olan bir yöntemdir. Üstelik işletmeler, ürünleri ya da hizmetleri ile ilgilenen tüketicilere veya kampanyalarını hatırlatmak istediği kişilere ulaştırmak için bu pazarlama yöntemini seçebilir. Markalar, hedeflediği ya da gerekli izinleri aldığı müşterilerine genellikle metin mesajıyla indirim kodu, özel promosyon ve bildirimleri göndererek bu dijital pazarlama yöntemini kullanabilir. Bunun için hazırlık aşamasında dikkat edilmesi gereken bazı etmenler vardır. Etkin bir SMS pazarlama stratejisi hazırlarken bunlara dikkat edilir:
İlk olarak, SMS gönderilecek olan müşteri kitlesi belirlenmeli ve liste yapılmalıdır.
SMS pazarlaması çoğunlukla; işletmeler, e-ticaret siteleri ve kurumsal firmalar tarafından tercih edilir. Fiziksel mağazasında ya da e-ticaret sitesinde satışa sunduğu ürünleri geniş kitlelere tanıtmak ve işletmesini büyütmek isteyen pek çok kişi bu pazarlama yöntemini kullanır. Üstelik eğitim kurumları, siyasetçiler ve belediyeler de kısa iletilerle bu yöntemi hayata geçirir. SMS pazarlamasının tercih edildiği alanlar şunlardır:
Ürün Tanıtımı: Yeni bir ürünü ya da hizmeti piyasaya sunduğunuzda pazarlama için tercih edebileceğiniz en uygun yöntem budur. Öte yandan, bu strateji ile ulaşabileceğiniz kişi sayısı oldukça fazladır. Böylelikle pek çok kişiyi yeni ürünleriniz hakkında bilgilendirebilirsiniz. Potansiyel müşterileri haberdar etme konusunda geleneksel yöntemlere kıyasla çok daha işlevseldir.
Bankalarda, restoranlarda, spor salonlarında ve turizmde SMS pazarlama örneklerine çoğunlukla mümkündür. Reklamlar, uyarılar, bildirimler, hatırlatıcılar, ürün bilgileri ve daha pek çok alanda müşteri ile marka arasındaki etkileşimi güçlendirmek için bu yöntemi kullanır. Küçük ölçekli işletmelerden dünyaca ünlü markalara kadar tüm işletmeler bu pazarlama yöntemi ile müşterilerine ulaşabilir.
SMS pazarlaması özellikleri ile birlikte restoranlara birçok fayda sağlar. Toplu SMS’ler yollayarak siz de müşterileriniz ile aranızda olan iletişiminizi daha kuvvetli hale getirebilir, müşteri potansiyelinizi arttırabilirsiniz. Toplu mesaj gönderimi ile yapılan SMS pazarlamasının avantajları şu şekildedir:
Ortalaması %17 olan mail açılma oranları ile karşılaştırıldığında restoran sahiplerinin çoğunun neden toplu SMS pazarlamasını tercih ettiğiniz anlayabilirsiniz.
İlginizi Çekebilir: Restoranlar Kitle İletişim Araçlarını Nasıl Kullanabilir?