Hotel, Restoran, kafe ve bar gibi işletmelerin en önemli gelir kaynaklarını yiyecek, içecek bölümü oluşturmaktadır. Bu bölümde kayıp ve file vermek işletmenize büyük zararlar verebilir. Bu yüzden bu bölümle ilgili iyi bir planlama yapmak gerekir ve işletmenizi kayıp ve zararlardan uzak tutmanız gerekir. Diğer işletmelerle rekabet edebilmek, gelirleri ve karı arttırmak için işletmenizin yiyecek, içecek bölümlerinde maliyetleri düşürmeniz ve kontrol altında tutmanız gerekmektedir. Bu nedenle işletmenizin yiyecek-içecek faaliyetleri gerçekleşmesi sonucunda ortaya çıkabilecek olan tüm maliyetleri kontrol edebilecekleri bir Restoran maliyet yöntemi uygulamalısınız. Bu Restoran maliyet kontrolünün düzgün ve planlı bir şekilde yapılabilmesi için günlük, haftalık, aylık ve yıllık birçok veriye, bununla birlikte rekabet içinde olduğunuz diğer işletmelere ait birçok bilgiye ulaşmanız gerekir. Gelişen teknoloji ile birlikte, tüm bu ihtiyaç duyulan verilere ve planlanması gerken tüm nakit akışını, gelir veya gider tablolarının her sürecini, al üret sat aşamalarını adım adım takip eden dijital sistemlerle yapabilirsiniz. Bu geliştirilmiş özel sistemler sayesinde hatasız, düzenli bir şekilde tüm maliyetlerinizi hesaplayabilir ve tüm bu ulaşılması gereken verilere hızlı bir şekilde ulaşabilirsiniz. Restoran maliyetini hesaplayarak aşırı maliyetlerin önüne geçebilir ve bununla ilgili düzenlemelere gidebilirsiniz. Öte yandan bir ürününün fiyatını belirlemekte bununla ilgilidir. Tüm bu hesaplamaların düzenli olarak yapılması, işletmenizin para sirkülasyonunun doğru bir şekilde devam etmesini doğrudan etkiler. Yaşanılacak kayıpların ya da zararların önüne geçilmesini sağlayacak önemli hususlardandır. Restoran maliyet hesaplaması ile işletmenizin kazancını arttırabilir, son teknoloji sistemler ile tüm bu maliyet hesaplamalarını kolayca halledebilirsiniz. Böylece hatasız, planlı, düzgün ve modern bir işleyiş sağlarsınız.
Restoran maliyeti özellikleri ile öne çıkıyor. Günlük, haftalık, aylık veya yıllık kâr ve zararı belirlemenizi sağlayan bu maliyet hesaplaması ile işletmenizdeki verimliliği arttırabilirsiniz. Ayrıca bu hesaplamaların kesintisiz yapılması, yiyecek-içecek işletmelerinde kontrol kavramına süreklilik getiren bir sistem özelliği kazandırmaktadır. Bu süreklilik ve kontrol mekanizmasının gelişmesi bir işletme için çok önemlidir. Bu, işletmenizdeki disiplin olgusunun oluşmasını sağladığı gibi belirli bir plana göre ilerlemenin ve işletmenize uygun bir maliyet hesabının oluşmasını sağlar. Bu sistemi ve kontrolü geliştirmek bir restoran için yemeklerin hazırlanmasında kullanılacak malzemelerin işletmeye satın alınması ile başlar, malzemeler yardımı ile yiyecek ve içecekler hazırlanır ve ilgili tahmini maliyet ve gelir tutarları belirlenir. Bunun sonucundaki veriler tahmini rakamlarla karşılaştırılıp kontrol sağlanır. Restoran, hotel, bar ve kafe gibi yiyecek işletmelerinde maliyet kontrol süreci menü planlamasına bağlı olarak satın alma aşamasından başlayarak en son satış aşamasıyla tamamlanmaktadır. Restoran maliyeti kontrolü menü planlamasıyla başlar. Bu planlamadan sonra siparişin verilmesiyle birlikte satın alma faaliyetleri başlar. Daha sonra satın alma kontrolünde üretimi yapacak personel, menü kapsamında gerekli olacak yiyecek ve içecekleri hazırlamak için çeşitli malzemelere listesini hazırlayıp ilgili birimlere gönderir. Depoda olmayan ürünler için satın alma işlemi başlatılır. Gerekli fiyatlar toparlanır ve gereken yerlerden bütçeye göre bu satın alma işlemi yapılır. Daha sonra teslim alma işlemi gerçekleştirilir. Bu işlem sipariş verdiği ürünlerin miktar, kalite ve anlaşma yapılan fiyattan yiyecek ve içeceklerin alınıp alınmadığının kontrolünü ve ürünlerin doğrudan depoya transferini sağlama görevini yerine getirme faaliyetidir. Teslim alınan yiyecek ve içecek malzemeleri prensipler dikkate alınarak depolama işlemi gerçekleştirilmelidir. Depo görevlisi depoya gelen her malzemeyi etiketler, fiyatlandırır ve raflara uygun bir şekilde yerleştirip kategorilere ayırır. Daha sonra üretim kontrolüne geçilir. Bu kontrol ile menü planlaması, standart birimlerin oluşturulması, standart reçetelerin kullanılması ve standart porsiyonların hazırlanması ile ilgili 4 esas üzerinden belirlenmektedir. Son işlem satış kontrolüdür. Tüm bu işlemler ve bu işlemler neticesinde sayıya dökülen raporlar ile restoran maliyeti hesaplanır ve tüm hatlarıyla gelir-gider tablosu ve fiyatlandırmalar oluşturulur.
Restoran maliyeti tekrar satılmak üzere ham, yarı-hazır ya da hazır olarak satın alınan yiyecek ve içecek maddeleri üzerinde satın almadan, satış noktasına kadar kurulan denetim mekanizmasıdır. Bu mekanizma sahip olduğu avantajlarla öne çıkıyor. Restoran maliyeti avantajları ile gelir ve gider analizleri yapabilirsiniz. Bu analizler işletmenizin işleyişi hakkında birçok veriye ulaşmanızı sağlar. Öte yandan ürün standartlarını sağlayabilirsiniz. Böylece ürün fiyatlarını belirlerleyebilir ve satışlarınızı buna göre yapabilirsiniz. Restoran maliyeti hesaplaması ile işletmenizin eksi yönleriyle ilgili veriler alarak, israflardan kaçınabilirsiniz. Böylece gider hesaplaması yapmış olursunuz. Bununla birlikte planlamanızı buna göre yapar çeşitli önlemler alabilirsiniz. Restoran maliyeti yapmak işletmenize her konuda artı sağlayacak bir sistemdir. Bu sistem, maliyetlendirme aşamalarında yapılan hataların önünü keser, tüm proseslerin iş akışına göre ilerlemesine katkı sağlar. Kurumsallaşma açısından da işletmenizdeki verimi arttırır. Daha kaliteli hizmet vermenizi sağlar ve böylece müşteri potansiyeli ve memnuniyeti artar. Bu sistem sadece yiyecek ve üretim anlamında değil, işletmeyle ilgili tüm alanları kapsar. Örneğin temizlik malzemesi giderleri veya elektrik, su ve benzeri enerji tüketimini kapsayacak şekilde yapılandırılır. Vergi işleyişi dahil, işletmeye harcanan tüm giderler restoran maliyeti sistemi ile ilgilidir. Teknolojinin bize kazandırdığı dijital maliyet sistemi ile elektronik ortamda işletmenizin mali işleri ile ilgili tüm verilere ulaşabilirsiniz. Bu şekilde tüm işlemleri kolayca takip edebilir, hatasız veriler alıp yeni planlamalar yapabilir ve zamandan da tasarruf etmiş olursunuz.
Cost Control sistemi daha çok hotellerde kullanılan dijital olarak ürün ve çeşitli verilerin işlendiği bir sistemdir. Bu sistem ile hotellerdeki ürün ve hizmet kaydı tutuluyor. Otellerin ön büro, muhasebe, yiyecek-içecek, insan kaynakları satış-pazarlama, teknik servis, kat ve güvenlik hizmetleri bu sistem ile yönetiliyor. Son yıllarda yiyecek içecek hizmeti veren diğer işletmelerde de yaygın olarak kullanılan bu sistem ile birçok mekan maliyet hesaplamalarını ve çeşitli veri alış verişlerini yönetiyor. Restoran, kafe ve bar gibi işletmeler bu son teknoloji ürünü ile Cost Control sistemi avantajlarından yararlanıyor. Cost Control sistemi özellikleri arasında en çok dikkat çekeni tüm bu mali hesapları kesin ve doğru sonuçlar ile vermesi. Restoran maliyeti hesaplaması iyi bir şekilde yapılırsa doğru sonuçlar verir. Matematiksel işlemlere dayanan bu hesaplama, dijital ortamda daha net ve kesin sonuçlar verdiği için elektronik sistem bu sektörde de kendini gösteriyor. Bunun sonucunda bu sistemin teknoloji ile birleşip dijitalleşmesi, matematiksel işlemlerin kolay yapılmasını ve bu doğrultuda, doğru bulgular elde etmenizi sağlar. Öte yandan tüm bu işlemleri cost control sistemi ile kolay ve hızlı bir biçimde halledersiniz. Elektronik ortam hızından yararlanarak son teknoloji ürünü bu sistem ile hızlı bir şekilde veri alış verişini tamamlayıp anında sonuç alırsınız. Bu da işletmeniz için önemli olan zaman konusunda size artı yönde sonuç verir. Muhasebeniz ile de entegre biçimde çalışan bu sistem ile sadece yiyecek içecek maliyeti ve hesaplaması değil, tüm fatura işlemlerinizi tek elden kontrol edebilirsiniz. İşletmenizi yeni teknoloji ile modern bir şekilde yönetin ve doğru bir biçimde kesin veriler alarak tüm mali işlerinizi kolay ve hızlı bir biçimde planlayın.
İlginizi Çekebilir: Restoranlarda Paket Servis ve Paket servisin önemi