Tarihsel ve global açıdan incelendiğinde, insanlığın gelişmesi büyük teknolojik değişimler ile birlikte olmuştur. İşletmelerin aynı ürünleri üreterek varlığını sürdürmesi mümkün olmamakla beraber, hızla değişen dünyada farklılaşmak, rekabet avantajı sağlamak ve hizmet kalitesi artırmak adına teknoloji kullanımı kaçınılmaz bir hal almıştır. Yirminci yüzyılın ortalarına kadar teknoloji restoran işletmelerinde kendine yer bulamamıştır. İnsanlar genellikle ürünlerini ve operasyonlarını elle yapmakta olup büyük hata ve aksaklıklar ile karşılaşmaktadır. Son dönemlerde ise teknoloji dünyasında yaşanan gelişmeler yiyecek ve içeceklerde yarattığı gibi, restoran işletmelerinde de değişimlere neden olmuştur. Restoran işletmeleri, müşterileri hizmet kalitesi beklentilerini karşılamak ve bulundukları alanda önder olabilmek için pazarlama stratejilerini teknolojiyle birleştirmiştir. Günümüzde müşteriler doğrudan tüketim anlayışından deneyimsel tüketim anlayışına odaklanmıştır. Bu anlayış karşısında işletmeler de kişiye özel, nitelikli ve patentli ürünler kullanmaya ve üretmeye başladılar. Restoran işletmelerinde teknoloji, servis esnasında kullanılmasının yanında pazarlama kısmında da kendine yer bulmaktadır. İşletmelerin web sayfası oluşturması, müşteriler için fikir edinme, şikayetleri dile getirme ve ağızdan ağza pazarlama konusunda büyük avantajlar sağlamaktadır.
İnsanların yaşam şartlarının ve beklentilerinin değişmesi karşısında, işletmelerin de faaliyetlerinde inovasyon atılımları yapması kaçınılmazdır. Bu sebeple, restoran işletmeleri teknolojik gelişmeleri takip ederek ve trendlere uyum sağlayarak güncel kalmayı hedeflemektedir. Restoran işletmelerinde yaşanan teknolojik değişimlerin, yazar kasalardan günümüz çevrimiçi rezervasyon ve sipariş sistemlerine doğru kaydığı görülür. Restoranlar tarafından ilk olarak 1980 yıllarında kullanılan ve büyük değişime neden olan Point of Sale (POS) servis ve mutfak personellerinin işlerini hızlandırarak restoran işletmelerine avantajlar sağlamıştır. Restoran işletmeleri, müşteri memnuniyetini arttırmak, siparişleri hızlı ve doğru bir şekilde yönetmek ve stok takibini kolaylaştırmak gibi pek çok zorluk yaşamaktadır. Bu zorlukları aşmak için restoranların günümüzde en çok tercih ettiği yöntemlerden biri POS sistemleridir. Bu sistemler ile restoran işletmelerinin siparişleri hızlı ve kolay bir şekilde almasına, ödemeleri kabul etmesine ve stok takibini yapmasına yardımcı olur. Bununla birlikte, veri analizi yaparak işletmelerin karlılığını arttırmasına ve daha verimli bir şekilde yönetmesine olanak sağlar.
POS sistemi, satışın tamamlandığı, yani ödemenin yapıldığı anda personellerin işlerini kolaylaştıran, süreçleri hızlandıran ve insan hatası ihtimallerini indirgemeyi hedefleyen sistemlerdir. POS, (Point of sale) yani satış noktası, alışverişin tamamlnadığı ve işletmenin, müşteri tarafından satın alınan mal veya hizmet karşılığında ortaya çıkan alacağı tahsil ettiği sistemlerdir. Bir başka deyişle, “kasa” diye tabir edilen yerdir. POS çözümü, POS yazılımı, POS cihazı veya herkesçe bilinen yazar kasa otomasyon sistemi, restoran yönetim sistemi, restoran otomasyon sistemi gibi adlarla da bilinir. Restoranlarda ödemelerin alınması, siparişlerin takip edilmesi, servis süreçlerinin aksaksız sürdürülmesi gibi özelliklere sahiptir. Bu sistemler 2 boyutu vardır. Bunlar, pos yazılımı ve pos cihazıdır. POS yazılımlarının adlandırılmasında ve anlamlandırılması ile ilgili çeşitli yanlışlıklar vardır. Bu yanlışlıklar özellikle, POS yazılımları konusunda öne çıkmaktadır. Bugünlerde, bu yazılımlardan bahsederken; restoran yönetim sistemi, restoran yazılımı, restoran programı, restoran otomasyon programı, restoran sipariş programı gibi isimler de kullanılmaktadır.
Restoran pos sisteminin avantajları vardır. Bunlar şu şekildedir:
POS sistemleri, restoranınızdaki siparişlerin verimli bir şekilde yönetilmesine yardımcı olur. Müşterilerin siparişlerini alırken hataları minimize eder, siparişleri mutfağa anında iletebilir ve servis süresini hızlandırabilir.
POS raporu sayesinde restoranınız satış süreçlerini kontrol edip takiplersiniz. POS yazılımınız tarafından toplanan verileri istediğiniz şekilde kullanıp işletmeniz için doğru stratejileri belirleyebilirsiniz. POS raporları aracılığıyla, hangi menü öğelerinin en çok sattığı, popüler yemeklerdeki kar marjlarınız hatta promosyon verdiğiniz ürünler hakkında dahi veriler elde edebilirsiniz. POS sistemleri sektöre bir şekilde özel üretilmiş yazılımlar ile iş kararlarını şekillendirmekiçin kullanılabilecek birçok önemli bilgiyi analiz eder. Bu verileri, hangi çalışanların en çok satış yaptığı, müşterilerinizin en çok hangi ürünleri satın aldığı gibi işinizin farklı yönlerini analiz etmek için kullanabileceğiniz raporlar halinde görüntülenebilir. Raporların kolayca ve gerçek zamanlı olarak çalıştırılabilmesi POS raporlamasını küçük işletmelerin tercih etmesine neden olur. Bir çalışanın her yaptığı satışta, envanter taranır, ürün, müşteri hatta çalışanınız hakkında veriler biriktirir. POS raporlaması, satış verilerinizden bilgileri filtreleyebilir, böylece hangi çalışanların en iyi performans gösterdiğini ve hangi ürünlerin tükendiğini detaylıca görüntüleyebilirsiniz.
Bir çalışan bir satışı tamamladığında, envantere bir ürün girdiğinde veriler biriktirilir. Öte yandan, çevrimiçi siparişlerden, çevrimiçi pazarlamadan ve diğer etkinliklerden POS cihazınıza çeşitli veriler gönderilir. Narpos’un akıllı ve yetenekli raporlama araçlarına sahip POS sistemleri, bu veri bolluğunu toplayabilir ve çevrimiçi olarak kolayca ulaşabilceğiniz düzgün raporlar halinde düzenleyebilir. POS cihazınızın halihazırda topladığı verileri kullanmak, günlük işlemleri iyileştirmenize, idari işler için zaman tasarrufu yapmanıza yardımcı olur. Bir POS raporu, restoranınızın tüm yönlerine yardımcı olabilecek bir bilgi hazinesi gibidir. Satış tahminlerinden optimize edilmiş pazarlamaya kadar, POS raporları kullanmanın birçok faydası vardır.
Narpos restoran pos sistemi işletmenizin tüm süreçlerini kolaylaştıracak ve verimliliği artıracak çözümler sunar. Narpos’un son teknoloji restoran pos sistemi sayesinde, Müşterilerinizin siparişlerini hızlı ve hatasız bir şekilde alabilir, mutfağa anında iletebilir ve servis süresini kısaltabilirsiniz. Aynı zamanda stok yönetimi özelliği sayesinde malzeme takibini kolayca yapabilir, stok seviyelerini kontrol edebilir ve israfı en aza indirebilirsiniz. Narpos raporlama özelliği ile de öne çıkar. Bu özellik ile Raporlama ve analitik özelliklerimizle işletmenizin performansını daha iyi değerlendirebilirsiniz. En çok satılan ürünleri, en yoğun saatleri ve müşteri tercihlerini anlık raporlarla takip edebilirsiniz. Bu sayede stratejik kararlarınızı daha sağlıklı bir şekilde alırsınız. Narpos raporlama özelliği ayrıca:
Gün sonu raporlarını (grafikler ile)
İşlemlerini sunar ve çok yönlü şekilde çalışır.
İlginizi Çekebilir: Taksitli Sanal POS Nedir?