Alıcı ve satıcılar eskiçağlardan bu yana “Pazar” olarak ifade edilen ortamlarda bir araya gelerek alışverişlerini gerçekleştirirlerdi. Bu alışveriş ortamının birçok önemli unsuru vardır. Bu unsurlardan biri de perakendecilerdir. Özellikle bireysel kullanımları ya da hane halkı için tüketim ürünlerini satın alan müşterilerin öncelikli tercih ettikleri yerler perakende mağazalarıdır. Pazarlamanın birçok kanalı için kilit bir rol üstelenen perakendecilerle ilgili birçok tanım bulunur. Bu tanımlara göre perakendecilik daha çok tüketici için değer yaratmayla ilgili olduğu öne çıkmaktadır. Bir başka deyişle perakendecilik, son tüketicinin kendi kişisel kullanımı için yaptığı ve her türlü ürün ve hizmet satışını içeren tüm faaliyetler olarak tanımlanır. Dağıtım kanalının önemli bir parçası olan perakendecilerin kanal içinde toptancılarla olan ilişkilerin yönetilmesi, stok kontrol-dağıtım gibi lojistik faaliyetleri yönetme ve müşteri ilişkilerinin sürdürülmesi ve geliştirilmesi olmak üzere çeşitli faaliyetleri vardır. Özellikle, müşterilere bir değer sunabilmek ve onu sürdürmek, küresel rekabet düzeni içinde varlığını korumaya ve ilerlemeye çalışan işletmeler için perakende önemli bir yer tutar. Bu durumda, geleneksel perakendecilik faaliyetleri günümüz tüketicileri için yetersiz olarak görülebilir.
Günümüzde işletmeler, dinamik bir şekilde değişen teknolojiyi takip etmek ve ivedilikle kendi hizmetlerine adapte etme sürecine girmişlerdir. Öte yandan, geleneksel perakende mağazalar da kendi mağazalarının dışında da konumlanarak, müşterilerine hizmet götürmeye başlamışlardır. Buna örnek olarak, 2014’te Petrol Ofisi benzin istasyonunun kendi marketinin yerine mağaza içi mağaza usulüyle Migros mağazaları ile hizmet vermeye başlamışlardı. Bu uygulama, süpermarket sektörü için, benzin istasyon zinciri içine mağaza açmanın ilk örneğidir. Geleneksel perakende mağazaları kendilerine bir tamamlayıcı kanal olarak elektronik ortamlarda müşterileriyle iletişim sürecine başladılar. Geleneksel süreçte işletmen müşteriye statik bir düzlemde gerçekleşen iletişim süreci, bilgisayar odaklı mecralarda çok işletmeden daha çok müşteriye resim, video, ses, metin öğeleriyle zenginleşen, dinamik ve kişisel mesajların oluşturduğu platformlarda gerçekleşmektedir.
Mağazasız perakendecilik formatının hızlı gelişimi, perakende yakınsamaları mega-perakendecilerin sayısal artışı, perakende teknolojilerindeki gelişmelerin önemindeki artışlar, büyük perakendecilerin küresel çapta büyümeleri ve perakende mağazaların toplu şekilde canlanmaları gibi belli başlı trendler olarak sektörü oldukça etkilemektedir. Bu durumda, akıllı perakendecilik fikri, firmaların ve tüketicilerin, alışveriş deneyimlerinin kalitesini artırırken, aynı zamanda, yeni hizmet ekonomisindeki rollerini de yeniden keşfedip güçlendirmelerine destek olur. Barkod sisteminin ardından geliştirilen RFID sistemilerdir. Bu teknolojiyi kullanan sistemler görünen veya görünmeyen nesneleri algılayabilmektedir. Diğer kablosuz aygıtlarla entegre olarak çalışabilme imkânına sahip olan RFID teknolojisi, radyo frekansı aracılığı ile etiket okuyabiliyor. Yazılı ve dijital nesnelere yerleştirilen ya da taşınabilir etiketler ile birçok alanda bilgi saklama, kontrol ve takip işlemi uygulanabilir. Yaygın görülen bir diğer teknolojik uygulama ise jet kasalardır. Jet-kasa teknolojisi kullanan bir firma sayesinde müşteri, fiziksel mağazadaki alışverişini herhangi bir satış elemanıyla direkt iletişim kurmadan halledebilir. Dolayısıyla, müşteriler bu süreçte kontrol sahibi olurken perakendeciler ise daha az sayıdaki kasiyer ile maliyetini düşürmüş olur.
Perakende Programı
Kısacası, ürünlerin teker teker satılması anlamına gelen perakende satış, günümüzde alışveriş merkezleri, küçük çaplı işletmeler ve zincir marketlerin kullandığı bir köklü bir uygulamadır. Ancak bu satış uygulaması, faturalama, takip ve kontrol işlemlerinden dolayı işletmeler için meşakkatli bir süreç olabiliyor. Bu yüzden, RFID teknolojisiyle geliştirilen bazı dijital uygulamalar ortaya çıktı. Bu yeni perakende satış programları her ölçekten satıcının perakende satış yapabilmesi için gerekli tüm özelliklere sahip. Stok takibi, faturalama, hızlı ürün satışı, satış kaydı, ciro hesaplama ve raporlama bu özelliklere örnektir. Kullanışlı özellikleri ile perakende satış sürecini daha zahmetsiz ve hızlı kılan satış programlarını kullanmak işletmeler özelinde çok avantajlıdır. Büyük market zincirlerinden küçük çaplı satıcılara kadar her türlü perakende satışın gerçekleştirildiği piyasada perakende satış programı kullanmak olumlu büyüme elde etmeyi sağlar.
Perakende Programı İşlemleri
Perakende programı işlemleri oldukça çeşitlidir. Günümüzde kullanılan perakende programları esnek altyapıları sayesinde öne çıkıyor. Perakende satış programları ile yapılabilecek işlemler şu şekildedir:
Ürünlerin hızlı ve kolay bir şekilde satışı gerçekleştirilir. Normal şartlarda uzun ve meşakkatli olan manuel satış programların aksine her türden barkod okuyucu cihaz ile entegre bir şekilde çalışan bu yeni nesil program sayesinde satış işlemi saniyeler içinde gerçekleşir.
Birçok farklı perakende satış programı vardır ve satıcılar en iyi perakende satış programı seçeneklerini bilmek ister. Her satıcı için en uygun olabilecek bir yazılım aracı belirtmek mümkün değildir çünkü her satıcının istek ve ihtiyaçları, faaliyet prosedürleri farklı işleyebilir. Fakat bazı özelliklerine dikkat ederek fiyat performans açısından en iyi ve uygun perakende satış yazılımı bulunabilir.
Perakende satış programının avantajları vardır. Bunlardan şu şekildedir:
İlginizi Çekebilir: Çapraz Satış Nedir? Avantajları Nelerdir?