Marka; üretici veya satıcıların malını tanıtan, onu başkalarının mallarından farklılaştıran isim, terim, sembol ve şekillerin birleşimidir. Marka ismi ise markadan daha küçük çaplı olup markanın sözle söylenebilen kısmıdır ve marka değerinin önemli bir göstergesidir. Markayla ilgili ürününün işlevsel özelliklerini ve markanın benimsediği değerleri yansıtan isim, müşterilerin kategori ile marka arasında bağlantı kurmasını sağlar. Bir marka isminin bulunması için ilk olarak; markanın konumlandırma amacı- nı, oluşturmak istediği çağrışımları, imajı, marka ile ürünün ne şekilde bütünleşeceği, ürünün mevcut ve potansiyel işlevlerini, rakip markaların özelliklerini ve isimlerini ve hedef kitleyi kapsamlı olarak araştırmak gerekir. Marka adının öneminin zaman içerisinde fark edilmesiyle beraber artık daha fazla şirket önemli miktarda kaynağı etkili marka isimleri oluşturmak için harcamaktadır. Marka ismi oluşturma konusunda bilimsel araştırma yapan uzmanlar dahi vardır ve isimlendirme süreci marka uzmanları tarafından titizlikle takip edilmektedir.
Markaya isim bulmak profesyonel bir iş olmasına rağmen, çoğunlukla şirket sahipleri beğendikleri herhangi bir ismi marka ismi olarak seçebilmektedir. Bir markanın oluşturulmasında uygulanması gereken bazı önemli hususlar vardır ve bu iş kesinlikle marka uzmanları tarafından yapılmalıdır. Marka ismi seçiminde birçok zorlukluk yaşandığı için seçim yapılmadan önce sistematik olarak araştırmalar yapılmalıdır. Marka isminin basit olması, telaffuzunun kolay olması, hatırlanabilir olması, ayırt edilebilir olması, kayıt edilebilir olması ve herhangi bir dilde olumsuz bir anlama gelmiyor olması bu araştırmaların başında gelir. Marka ismi oluştururken şirketler aday isimlerin farklı dillerde nasıl telaffuz edildiğini ve uygunsuz bir anlama gelip gelmediğini öncelikle araştırmalıdır. Bir markanın yerel ya da yabancı bir isme sahip olması veya böyle algılanması da müşteriler için oldykça önem arz etmektedir.
Markanın sunduğu vaatleri tüketiciye ileten marka isminin önemi, tüketiciler ve üreticiler nezdinde oldukça büyüktür. Marka isimleri tüketicilere ürünleri daha kolay tanımalarını sağlayarak seçimlerinde yardımcı olur. İyi bir marka ismi tüketicileri, satın alma durumunda oldukça etkilemektedir. Tüketicilerin bildiği ve ihtiyaçlarını karşılayacağına inandığı marka isimleri diğer markalardan daha önce seçilecektir. Marka ismi alıcıya ürün kalitesi hakkında çeşitli bilgiler sağlamaktadır. Daima aynı markayı satın alan alıcılar, her satın almada aynı kaliteyi elde edeceklerinin farkındadır. Öte yandan, marka ismi, tüketicinin ürün kalitesini ve güvenirliğini farketmesini sağlar. Dolayısıyla, tüketici ürünleri rafta veya sunumda gördüğünde belirli bir kaliteyi veya güveni tanımaktadır.
Marka isminin verdiği bilgiler doğrultusunda tüketicilerin ürünlere ilişkin değerlendirmeleri, anında hafızadan geri çağrılmaktadır. Böylece, tüketicilerin satın almayı düşündükleri ürünü araştırmak için çok büyük zaman harcamamalarını sağlamaktadır. Tüketicinin hafızasında sadece marka isminin olduğu durumda bile, bu ismin tüketicinin hangi ürünün tatmin edici olduğuna karar vermesini doğrudan etkilemektedir. Bundan dolayı, marka tüketicinin ürün seçimini, tekrar satın almasını kolaylaştırmaktadır. Uygun bir marka ismi seçimi pazarlama stratejilerinin ilk etabıdır. Bilinirliği yüksek marka isimleri sadece pazarlama harcamalarını azaltmakla kalmaz. Bununla birlikte, firmanın müşteri portföyünün genişlemesini ve müşteri sadakatinin artmasını sağlar. Marka ismi üreticinin yasal mülkiyetinde olabilmekte ve ürünü üreticinin olduğunu kanıtlamaktadır. Başka bir deyişle, üretici açısından marka isminin kullanılmasındaki temel amaçlar ne olursa olsun, isim yasal şekilde kullanılabilmektedir. Bundan dolayı da üreticinin yasal mülkiyetinin önemli bir parçası olarak marka ismi, rekabet ortamındaki haksız rekabete ve ihlallere karşı yasal koruma fonksiyonu- nu yerine getirerek üreticinin ve markanın değerini güvence altına almaktadır.
Marka ismi ürünlerin faydası, imajı ve verimliliğinin tüketiciye aktarılmasını sağlar. İyi seçilmiş marka isimleri ürünlerin gücüne pozitif etki yapar. Etkin bir marka ismi tüketicilerin kendilerine sunulan mal veya hizmetin kalitesini gösterir. Kalite düzeyleri eşitlendiğinde marka öne çıkmaktadır ve tercih nedeni fonksiyonunu üstlenmektedir. İyi isimli bir markanın daha güçlü ve uzun ömürlü olduğu gözle görülür bir şekilde ortadadır. İyi bir marka ismi şirketin ne yaptığını bildiğini ve tüketiciye ne sunduğunu ortaya koyar. İyi bir marka ismi bir şirket veya ürünü rakiplerinden farklılaştırır. Ürünler fiyat, kalite, hizmet veya performans üzerinden piyasada rekabet içindedir. Böylece, bir marka ismi rakipleri arasından belirgin bir şekilde sıyrılmayı sağlayabilir.
Etkili marka isimleri ürün için olumlu bir imaj oluşturup marka farkındalığının arttırılmasını sağlayabildiği gibi, etkisiz marka isimleri ise markanın başarısına negatif etkiler yapabilir. Marka ismi seçilirken ayırt edici, kolay hatırlanabilir ve anlamlı isimler tercih edilmelidir. Çünkü kelime hatırlanılırlığını etkileyen en önemli faktör kuşkusuz ki anlamlılıktır. Anlamlılık bir kelimenin zihinde görün- tü oluşturabilmesi, anlamsal ilişki kurulabilmesi, dildeki kullanım sıklığı gibi birçok özelliği barındırır. İsmin ürün kategorisiyle ne kadar alakalı olduğu ve telaffuzunun ne kadar zor olduğu gibi hususlar da oldukça önem arz eder.
Öte yandan, kısa isimlerin hem telaffuzları kolaydır hem de kolay hatırlanırlar. Bazı isimler iki hece olsa da içindeki harf sayısı çok fazla olabilir ve bu doğrultuda hece sayısı az olsa da bu isim akıllarda zor kalabilir. Uzun olmasına rağmen dikkat çekerek, fark oluşturarak akılda kalan isimler de yok değildir. Farklı olmasından dolayı ve eğlenceli yapısı marka kimliği ile örtüştüşen başarılı isimler de vardır. Ayrıca şahıs isimleri uzun olsalar da bilinirlikten dolayı hafızalarda yer edebilir. Bu noktada dikkat edilmesi gereken en önemli husus, bu ismin marka dünyasında çok rastlanılan bir isim olmaması gerektiğidir.
Mükemmel marka adını bulma süreci, büyük düzeyde araştırma, beyin fırtınası, test, geri bildirim ve gerekirse tüm sürecin yeniden yaratılması gerektiğini ortaya koyar. Peki, akılda kalıcı marka adı nasıl bulunur? Bu süreçte dikkat edilmesi gereken başlıklar şu şekildedir:
Kısa ve Basit Tutun: İnsan beyni binlerce kelime depolayabilir ve anadili İngilizce olan bir kişi yaklaşık olarak 35.000 kelime bilir. Bu kelime yığınında, karmaşık olanlardan önce kısa ve basit olanlar akılda kalır. Dolayısıyla, yalnızca dilden düşmeyen, aynı zamanda müşterilerin duygusal olarak tepki verdiği diğer marka öğeleriyle, basitçe birleştirilebilecek bir isim seçmek için zaman ayırın. Adınızın basit ve başkaları tarafından anlaşılır olup olmadığını teyit edin.
İlginizi Çeekebilir: Müşteriyi Elde Tutma Oranınızı Artırmanın 5 Yolu