Ürettikleri ürünleri veya sundukları hizmetleri hedef kitlelerine satarken işletmeler için temel faktör karlılıktır. Kar etmeyi başaramayan işletmeler, zamanla faaliyetlerini yürütemez hale gelir ve yok olurlar. Bunu başarabilen işletmelerin güçlenebilmesi ve büyüyebilmesi için markasını fayda ile birleştirmesi gerekir. Bu durumda, işletmenin fayda kavramı ile özdeşleşen bir marka olabilmesi için bu yönde faaliyetlerde bulunması gerekmektedir. Bir marka, doğru pazarlama stratejileri uygulayarak karlı satışlar gerçekleştirebilirken, doğru pazarlama süreci ile faydaya ulaşır. Dünya, insanlar ve düşüncelerin gelişip değiştiği gibi pazarlama süreçleri de değişmektedir. Teknoloji, insanların taleplerine ve beklentilerine ulaşmayı basitleştirmektedir. Buna ek olarak, teknolojinin etkisiyle pazarlamada da büyük değişim ve gelişme görülmektedir. Pazarlama, satış sürecinin ve en önemlisi marka algısının doğru oluşmasından geçer. Doğru pazarlama stratejileri ile çizilen yol, markayı tüketici zihninde pozitif yönde konumlandırır. Dijitalleşme ile beraber, insanlar duygularını ve düşüncelerini zaman kavramı olmadan diğer kişilerle paylaşabilme imkanı bulmuştur. Böylece, kurumların insanlara doğrudan veya dolaylı yoldan ulaşabilmesine fırsat sunmuştur. Bu fırsatı doğru bir şekilde değerlendiren kurumların markaları değerli bir hale gelebilmektedir. Bunu gerçekleştirirken, kurumlar ürün veya hizmetin kalitesine ve pazarlamasına önem vermelidir. Hedef kitlesinin beklentilerini doğru analiz eden, hedef kitlesi ile doğru iletişim dilini kullanan ve düşüncelerini ciddiye alan marka, kimliğine uygun mecralarda konumlanmalıdır. 21. yüzyılda, insanların yaşamlarını kolaylaştıran teknolojik cihazların önemi ve gücünü herkes kabullendi. Bu sebeple, dijital pazarlamayı aktif, doğru ve stretejik kullanan markalar pazarda güçlü konuma gelir. Bununla birlikte, geleneksel satış yöntemlerini dijital dünya ile harmanlayarak ilerlenmeli ve yeni dünyanın tüm araçlarını kullanıp ilerlenmelidir. Aksi halde işletmeler düzgün bir pazarlama yapamayıp müşteri kaybına uğrar ve kar oranları azalır.
E-ticaret ve pazarlama, günümüzde iş dünyasının vazgeçilmez etmenleri haline gelmiştir. Teknolojinin gelişimiyle birlikte internetin yaygınlaşması, işletmelere büyük fırsat kapıları açmıştır. E-ticaret, ürün ve hizmetlerin internet üzerinden alım-satımının yapıldığı bir platformdur. Bu platform sayesinde işletmeler, ürünlerini küresel bir pazara sunma imkanı elde etmiştir. Diğer taraftan e-ticaret birçok avantajı da beraberinde getirmiştir. Bunlardan en önemlisi, fiziksel mağazaların sınırlarını aşarak, 7/24 açık olan bir satış kanalı sağlamasıdır. Müşteriler, istedikleri ürünleri internet üzerinden araştırabilir, karşılaştırabilir ve satın alabilirler. Aynı zamanda, işletmeler müşteri profillerini daha iyi anlamak ve hedef kitlelerine özelleştirilmiş teklifler sunmak için veri analitiği ve pazarlama araçlarından yararlanabilirler. E-ticaretin pazarlama stratejileri üzerinde de büyük bir etkisi vardır. İnternet üzerinden yapılan pazarlama faaliyetleri, hedef kitlenin daha doğru bir şekilde belirlenmesine ve ürünlerin tanıtımının daha etkili bir şekilde yapılmasını sağlamıştır. Değişip gelişen satış stratejileri ile yeni pazarlama yöntemleri ortaya çıkmış ve bunları iyi uygulayan markalar pazarda güçlenmiştir. İşletmelerin e-ticarette başarılı olabilmesi için bu stratejileri iyi öğrenip uygulaması gerekir.
Çapraz Satış
E-ticaret farklı satış tekniklerinin kullanılıp uygulandığı bir alandır. E-ticaretin temelinde bulunan amaç, bir işletmenin sağlam pazarlama stratejileri kurarak daha fazla kar elde edilmesini sağlamaktır. Böylece, satış yaptığı için yüksek kazanç elde etmiş olur. Hedeflediği kitleden daha fazlasına erişim sağlar. Buna ek olarak, marka değerinde yükseliş meydana gelir. Satışları yükseltmek için kullanılan tekniklerden biri de çapraz satış yöntemidir. Çapraz satış tekniği (Cross Selling), hem e-ticarette hem de geleneksel ticarette karşılaşılan yöntemlerdendir. Kısacası çapraz satış tekniği, birbiri ile benzer niteliklere sahip ürün ya da hizmetin tek paket şeklinde müşteriye sunulmasıdır. Fakat, bu çok ürünlü paket yapılırken dikkat etmeniz gereken iki nokta bulunur. Bunlardan ilki, paket haline getirilen ürün ya da hizmetin birbiri ile olan alakasıdır. Buna örnek olarak, laptop alan müşteriye laptop çantası hediye etmek verilebilir. İkincisi ise, kullanıcıların satın alma alışkanlıklarına göre paketin oluşturulmasıdır.
Hazırladığınız paketin, alıcının talep gösterebileceği ürünlerden biri olmalıdır. Alıcıyı satın almaya ikna edecek paketler oluşturulabilir. Bununla birlikte, alıcının istediği ürün ya da hizmet üzerinden satışı gerçekleştirirsiniz. Çapraz satış tekniğinin kullanış amacı, müşterinin satın almayı istedikleri ürünlerden yararlanarak yeni bir satış taktiği ortaya koymaktır. Böylece, satıcıların satış oranlarında yükselmeler meydana gelebilir. Çapraz satış tekniğinin temelinde yatan olgu; bir ürünün satışı gerçekleştirilirken benzer bir yan ürün konulur ve bu iki ürünün kampanyalı olduğu söylenerek alıcıların satın alması hedeflenir. Paket haline getirilen ürün ya da hizmet 2 ya da daha fazla şekilde oluşturulabilir. Birbirini tamamlayan ürünlerin satılması daha fazla ürünün satılmasına neden olur. Böylece hem satıcı hem de alıcı açısından oldukça avantajlı bir satış tekniğidir. Alıcılar alışveriş yaparken, çapraz satış tekniği ile hazırlanan paketi satın alarak daha çok ürün satın almış olur. Çapraz satış tekniği ile hem geleneksel ticarette hem de e-ticarette karşılaşabilirsiniz.
Öncelikle, ana ürünün yanına yanı sıra promosyon ürünün daha üstün nitelikli başka bir ürün olmalıdır. Yani, müşteri daha iyi bir ürünü alamadığı için, aynı niteliğe sahip bir ürünü daha uygun bir fiyata aldığını düşünmelidir. Çapraz satış yapacağınız ürünü seçerken, müşteriyi cezbedecek özellikli bir ürün seçmelisiniz. Bununla birlikte, ana ürünün yanına seçeceğiniz yan ürün, alıcının ihtiyacı olacak bir ürün ya da hizmet olmalıdır. Ürün ya da hizmeti pazarlama açısından doğru seçim, bu tekniği daha uygulanabilir hale getirir. Bu sebeple, kombinasyonu yaparken sadece uyumlu olmasına bakmamalısınız. Yan ürün de müşteri açısından faydalı ve satın alınabilir olmalıdır. Bütün müşterilerin geliri aynı olmadığı için, satın alacağı ürün ya da hizmet kişiden kişiye değişkenlik gösterir. Bu nedenle, satış yaparken bu durumu gözeterek müşteriyi ikna etmeye çalışın.
Çapraz Satış Tekniğinin Avantajları
Çapraz satış tekniği avantajları ile öne çıkar. İlk olarak, çapraz satış tekniği, işletmelerin gelirini doğrudan arttırır. Bir müşteriye ek ürün veya hizmetler sunarak, işletmelerin satış hacmini ve müşteri değerini artırması mümkündür. Örneğin, bir elektronik eşya mağazasında bir müşteriye bir televizyon satıldığında, çapraz satış yaparak uyumlu bir ses sistemi veya ek bir garanti paketi önerilebilir. Böylece, müşterinin satın alma değeri artırılır ve işletme geliri artırılmış olur. İkinci olarak, çapraz satış tekniği, müşteri memnuniyetini doğrudan arttırır. Çünkü müşterilere doğru ve ilgili ürünleri sunmak, ihtiyaçlarını daha iyi karşılamalarını sağlar. Örneğin, bir giyim mağazasında bir müşteriye bir pantolon satıldığında, uyumlu bir ceket veya ayakkabı da önerilerek tam bir kombin tamamlanabilir. Bu, müşterinin daha memnun olmasını ve işletmeye olan güvenini artırır. Üçüncü olarak, çapraz satış tekniği, işletmelerin müşteri sadakatini kuvvetlendirir. İşletmeler, ek ürünler veya hizmetler sunarak, onlara değer kattıklarını gösterirler. Bu, müşterilerin tekrarlı alışveriş yapma olasılığını artırır ve uzun vadeli müşteri sadakati oluşturur. Müşteriler, işletmenin onların ihtiyaçlarını ve tercihlerini anladığını hissederler. Son avantaj olarak, çapraz satış tekniği, işletmelerin envanter yönetimini optimize etmelerine yardımcı olabilir. Bir ürünün satışı sırasında ilgili veya ek ürünlerin önerilmesi, stokların dengelenmesine ve raflardaki ürünlerin dönüşümünün artırılmasına yardımcı olabilir. Böylece, stok maliyetleri düşebilir ve verimlilik artırılabilir.
İlginizi Çekebilir: Yeni Yılda İş Performansını Artırmanın 4 Yolu